Welkom op mijn blog over strategische arbeidsmarktcommunicatie
Leuk dat je mijn blog over strategische arbeidsmarktcommunicatie hebt gevonden. Hier deel ik graag mijn persoonlijke ervaringen als strateeg arbeidsmarktcommunicatie en scan ik internationale trends voor je.
Arbeidsmarktcommunicatie, employer branding of hoe je het ook wilt noemen, vind ik één van de meest interessante disciplines van communicatie. Als organisatie communiceer je niet alleen met potentiële medewerkers, maar je geeft ook een statement af aan je huidige medewerkers (interne communicatie) en externe stakeholders, zoals je klanten, samenwerkende partners of inwoners van een gemeente.
Hoe het begon
Ooit benaderde een gemeente mij, omdat het steeds lastiger werd om medewerkers te werven. Op dat moment was ik met mijn bedrijf Trace zo’n tien jaar actief in het bedrijfsleven op het gebied van marketing en communicatie, zowel strategisch als uitvoerend.
Het verbaasde mij dat deze gemeente zo weinig onderscheidend met haar potentiële medewerkers communiceerde. En andere gemeenten bleken het niet veel anders doen. Een weinig aantrekkelijke vacaturetekst, waarin vooral de zwaarte en de verantwoordelijkheid van de taken werd benadrukt. Je werd al moe van de baan als je het las. En boven zo’n tekst stond dan het logo van de gemeente, vaak in zwart/wit met een rouwrand erom.
Ik zag een enorme kans om branding-technieken die we toepasten in het bedrijfsleven te introduceren bij gemeenten. En het lukte! Het Trace arbeidsmarktplan gemeenten trok in een mum van tijd ruim honderd gemeenten aan die zich onderscheidend positioneerden en talentvolle mensen aantrokken. Later pasten we dezelfde technieken toe bij de zorg.
Tijdens de crisis werd het allemaal minder. Er vielen massaal ontslagen in het bedrijfsleven. Mensen solliciteerden en masse bij de overheid. Gemeenten en zorg investeerden niet meer in hun employer brand. Nu zie je het tij keren. De mensen die de overheid als veilige haven zagen, maar zich er niet echt thuis voelden, verlaten het schip als ze de kans krijgen. Gemeenten, de zorg, maar ook bepaalde branches in het bedrijfsleven, zoals de bouw, ervaren een probleem bij het werven van talent. Het wordt dus hoog tijd om employer branding weer hoog op agenda te zetten.