Liever je baas niet naast je aan het werk
De hoveniersbranche heeft moeite om jonge medewerkers aan te trekken en wijt dit aan te weinig instroom en een mismatch met het onderwijs. Maar wat vinden jongeren er zelf van? Tijdens het event van de Tuinprofessionals, waar zo’n 900 hoveniersbedrijven aan deelnamen, sprak ik op een podium met tien jonge starters die liever buiten werken dan in de schoolbanken zitten.
Een leuk vak voor doeners
Jongeren zijn best tevreden over hun professie. ‘Als hovenier heb je afwisselend werk en veel contact met klanten. Als ik in een tuin aan het werk ben, geef ik mijn kaartje aan de buren. Die worden dan soms ook klant. Meters trekken op de maaimachine is minder leuk, maar dat hoort erbij. Meestal zijn er weinig doorgroeimogelijkheden of je moet voor jezelf beginnen. Het vak is zwaar, dus na je veertigste moet je wat anders gaan doen. Belangrijk is een goede werksfeer onder elkaar; dan is het niet erg om hard te werken. Ik vind het fijn om betrokken te worden bij het bedrijf.’
Jongeren vinden de branche traditioneel. ‘Werkgevers willen eigenlijk niet veranderen. Ze luisteren absoluut niet naar mijn ideeën. Ik heb mijn baas liever niet naast me aan het werk.’
Met vrienden praten over het vak, doen jongeren nauwelijks. De branche heeft geen goed imago.
Bij de meeste bedrijven waar de jonge starters werken, is een tekort aan mankracht. Werkgevers proberen medewerkers te werven via scholen, een advertentie in de krant, een bord langs de weg of schakelen een uitzendbureau in. Werkgevers doen er weinig aan om hun bedrijf te profileren. Hoveniersbedrijven hebben meestal geen aantrekkelijke website, laat staan een Facebook/Instagram pagina of YouTube kanaal, terwijl jonge starters wel aanwezig zijn op social media.
Er zijn volop kansen voor zowel de branchevereniging als de individuele hoveniersbedrijven om zich te profileren via mediakanalen waar jongeren actief zijn. Voor een klein bedrijf valt het wellicht niet mee om hier tijd voor vrij te maken. Advies is om de jongeren hiervoor in te schakelen. Zij maken bijvoorbeeld in een handomdraai een video van een tuin met hun SmartPhone en die is ook zo geplaatst op social media.