The next big thing in recruitment

Wat vinden recruiters opvallende ontwikkelingen op hun vakgebied? Men verwacht allereerst veel van technologie, bijvoorbeeld automatisering van het oriëntatieprogramma op de eerste werkdag en het beoordelen van medewerkers. Werkgevers die hun processen hebben geautomatiseerd zijn over het algemeen tevreden. Kandidaten ervaren de sollicitatieprocedure als positief, er worden minder fouten gemaakt en geld bespaard.

Ervaar je nieuwe baan via VR of serious games

Sommige bedrijven experimenteren met virtual reality om de candidate experience te vergroten. Dat gaat een stapje verder dan een video van je potentiële werkgever bekijken. Via virtual reality kun je de organisatie echt ervaren en even deelnemen aan het werk. The British Army gebruikt al twee jaar VR om nieuwe rekruten te werven. Gebruikers wanen zich in echte oorlogssituaties, bijvoorbeeld door in een Challenger II tank naast de commandant te zitten. In Nederland laat uitzendbureau Timing werkzoekenden en bedrijven via VR op afstand met elkaar kennismaken.

Daarnaast worden serious games vaker geïntegreerd in het recruitmentproces. Kandidaten vinden het geweldig en je kunt je als organisatie absoluut onderscheiden. Games zijn sexy en nuttig, want ze simuleren de werkelijkheid.

Big data & data analytics

Natuurlijk gaat het niet om het werven van zoveel mogelijk kandidaten. Je wilt de juiste m/v op de juiste plaats krijgen. Big data kunnen je helpen. Infor, een Amerikaans bedrijf doet 18 miljoen  assessments per jaar. Ze testen kandidaten in 17 tot 20 minuten op 39 verschillende persoonskenmerken. Eén op de vijf Amerikanen zit al in de database en het bedrijf wil nu de stap naar Europa maken. Het Talent Science-systeem van Infor zoekt naar persoonskenmerken die correleren met prestaties. Het systeem is zo in elkaar gezet dat het zelfs standaard interviewvragen oplevert die je als recruiter kunt gebruiken in een sollicitatiegesprek. Stel dat je nog zo’n gesprek wilt voeren. En dat willen we, want het motto is Go digital, stay human.

Go digital, stay human

Naast inzet van technologie, vinden recruiters oprechte interesse en oog voor individuele kenmerken van kandidaten een trend. Terug naar een persoonlijk contact, maar in een nieuwe en meer aantrekkelijke vorm die zich onderscheidt van de rest. Hierover meer in mijn volgende blog.

 

Bronnen: trendrapport van Bullhorn en Werf&

Geplaatst 4 mei 2018 Door Jessica Benedictus