Hoe willen jongeren solliciteren?

Recruiters ontvangen graag een motivatiebrief en CV via email of geupload op de jobsite. Maar jongeren hebben hier geen zin in. Zij willen makkelijk en het liefst via hun SmartPhone solliciteren. Jongeren (78%) zoeken vacatures op hun mobiel en als ze interesse hebben, willen ze direct inloggen met hun Facebook of LinkedIn account en hun mobiele nummer achterlaten. That’s it.

Als recruiter zul je dus zelf moeten zoeken op LinkedIn, Instagram en andere social media om te beoordelen wat voor vlees je in de kuip hebt. Dat kost dus meer tijd, want recruiters besteden gemiddeld maar 9 seconden aan het screenen van een motivatiebrief.

Zakelijk Instagram

HBO-ers zouden graag de mogelijkheid krijgen om een eigen ‘personal branding-page’ te maken. Hier kunnen ze dan van alles en nog wat over zichzelf vertellen via tekst, beeld en video’s. Een soort zakelijke Instagram, waarbij ze zich als werknemer profileren. Die eigen pagina promoten ze zelf, zodat recruiters van bedrijven waar zij willen werken erop kijken. Als je dan wordt uitgenodigd door zo’n bedrijf, heb je wel even een andere positie. Jij bent gespot!

WhatsApp

MBO-ers vinden Whats App een handig kanaal om te laten weten dat ze interesse hebben in een baan. Ze hoeven dan niet zoveel te schrijven. Als recruiter moet je jongeren dan niet afrekenen op het standaard taalgebruik op WhatsApp, zoals afkortingen en spelfouten.

Wat betekent dit voor recruiters?

Grote bedrijven werken met recruitmentsoftware gekoppeld aan hun jobsite om sollicitaties efficiënt af te handelen. Die systemen hebben over een aantal jaren geen zin meer. Er is recruitmentsoftware beschikbaar voor mobile devices en het is nu zeker de tijd om je hierin te verdiepen als recruiter.

Geplaatst 8 mei 2018 Door Jessica Benedictus