Vloggen en bloggen om medewerkers te werven
Een wervingsadvertentie (vacature) plaatsen in een landelijke/regionale krant, op een vacaturesite of in een vakblad, levert weinig reacties op van potentiële kandidaten. Datzelfde geldt voor adverteren op LinkedIn. Eenmalig werkt niet meer. Bespaar jezelf de teleurstelling en kies ervoor om je organisatie én vacatures frequent onder de aandacht te brengen via verschillende mediakanalen (print, online, social). Arbeidsmarktcommunicatie wordt Public Relations.
Arbeidsmarktcommunicatie wordt Public Relations
Public Relations betekent het onderhouden van een wederzijdse relatie met je doelgroepen. Laat zien wie je als organisatie bent en je trekt de mensen aan die je organisatie op een hoger plan brengen. Gebruik verschillende mediakanalen: een column of redactioneel artikel in een vakblad of een terugkerende bijdrage op een specifieke website bijvoorbeeld.
Vloggen en bloggen via social media
Frequent (één à twee berichten per week) vloggen (video) en bloggen (tekst) op social media geeft je arbeidsmarktcommunicatie een enorme boost. Zorg voor berichten over uitdagende projecten, innovaties, events, maar ook relatief ‘kleine’ feitjes helpen. Gebruik onderscheidende beelden bij je tekst. En je post natuurlijk al je vacatures met de vraag of je volgers deze willen delen.
Er zullen vast medewerkers zijn die als ambassadeurs willen optreden. Ondersteun ze met een contentstrategie- en planning. Geef ze een vlogcamera, cursus schrijven en editen. Plan tijd in dat ze bezig mogen zijn met arbeidsmarktcommunicatie. Dat de vlogs een beetje amateuristisch overkomen, is niet erg. Daar zijn mensen gewoon aan gewend.
Een thuiszorgorganisatie die moeilijk nieuwe medewerkers kon aantrekken, liet bestaande medewerkers op de markt in een stad flyers uitdelen. Eén van de medewerkers maakte een vlog en deelde die op verschillende social media. Er zijn al veel vacatures ingevuld.
Post op social media vanuit je nieuwspagina op je website of gebruik een social media tool. Reken je ambassadeurs af op het vergroten van likes/volgers én op het geven van een reactie op comments. Dat is heel belangrijk, want Public Relations betekent het aangaan van de dialoog met potentiële kandidaten. Pas dan wordt een potentiële kandidaat een vriend van je organisatie en wellicht wordt die vriend dé talentvolle medewerker waar je van droomt.